הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סופרפופ: כך הפכה טיילור סוויפט את האירוע הגדול בעולם לגדול יותר

עוד צפיות, עוד ויראליות ועוד היסטוריה. סופרבול 58 הפך למאורע שחוצה דורות ומגדרים והכל בגלל כוכבת הפופ הגדולה ביותר בעולם. ההסבר לתופעה יוצאת הדופן

רועי ויינברג
רועי ויינברג  11.02.24 - 13:50

הסופרבול ה-58 יצא לדרך הלילה (בין ראשון לשני, החל מהשעה 01:00 ב-5SPORT). קנזס סיטי צ`יפס של פטריק מהומס תפגוש את סן פרנסיסקו פורטי ניינרס של ברוק פרודי, למשחק הגדול ביותר שיש לארצות הברית להציע. לא חסרים סיפורים שונים שמלווים את המשחק הזה: המרדף של מהומס אחרי טום בריידי וההזדמנות שלו לזכות בסופר-בול שלישי בגיל 28, הפריצה של פרודי, שנבחר בבחירה האחרונה בדראפט ויוביל התקפת פוטבול, וכן הלאה.

אפשר להמשיך ולדבר על ההגנה של הפורטי ניינרס, היריבות המתפתחת בין הקבוצות מדרום ארצות הברית השמרנית והמערב הליברלי מסן פרנסיסקו ואפילו על השפם של אנדי ריד, מאמן הצ`יפס, כסטייל ארכאי של מי שמוצא דרך לזכות באליפויות עם שחקנים צעירים ממנו ב-40 שנה. למרות זאת, זה מרגיש שהסיפור התרבותי הגדול ביותר שייך בכלל לחברה של הטייט אנד של קנזס סיטי, טראוויס קלסי, איזה זמרת בשם טיילור סוויפט. אולי שמעתם עליה.

סוויפט, אולי כוכבת הפופ הגדולה ביותר בעידן הרשתות החברתיות (ויש שיגידו מאז ומעולם), היא כנראה בן האדם המוכר בכדור הארץ, אולי אחרי ליאו מסי. מסבבי הופעות שגורפים מיליארדים, דרך אלבומי מופת כמו פולקלור ו-1989 ועד, ואולי בעיקר, היותה אייקון פמיניסטי. מי שמקדשת את האינדיבידואליות, לוקחת דברים לידיים ואף הקליטה מחדש את כל אלבומיה בשל מחלוקות על זכויות יוצרים. ברמה מסוימת היא אולי אנטי-הירו, בדומה לשם אחד משיריה המוצלחים, אבל היא הזמרת הכי גדולה בעולם כרגע.

הסופרבול היה ונשאר המשחק הכי גדול בארצות הברית, וכזה שמושך רבים מחוצה לו. השילוב בין הפופולריות של פוטבול כענף ספורט, בין היוקרה של המשחק והעובדה שמדובר בגמר של משחק אחד ולא בסדרות הופך אותו למעניין בהרבה. הסופרבול ה-58 הוא ה-58, לא סופרבול 2024. זה אירוע כל כך גדול שהוא מצדיק ספירה משל עצמו.

גם המימדים התנ"כיים האלה, אגב, הורעדו בחסות סוויפט. לפי "זטה גלובל", חברת שיווק אמריקאית, העניין של האמריקאים בסופרבול עלה ב-169%. העניין של האמריקאים בפרסומות בסופרבול עלה ב-903%, מה שהופך את כל המשחק לרווחי בהרבה. "אני מניח שחלק גדול מהצופים החדשים הן נשים", טען מנכ"ל החברה דיוויד שטיינברג. 48% ממעריציה של סוויפט, אגב, הם גברים.

שטיינברג מעריך שהסופרבול הקרוב יהיה הנצפה אי פעם, עם יותר מ-114.4 מיליון צופים (השיא מ-2015) או 113.7 מיליון. זה קשור גם לשושלת הנבנית של הצ`יפס, או לזה שהפורטי ניינרס מגיעים מהשוק הענק של סן פרנסיסקו, אבל גם לטיילור. העובדה שהיא פשוט תהיה ביציע מושכת קהל, וחברת נילסן פרסמה מוקדם יותר השנה שיש עלייה של 8.1% ברייטינג למשחקי פוטבול בקרב בנות 12-17. פשוט כי סוויפט שם.

ההשפעה הגדולה ביותר היא כמובן על הצ`יפס. פטריק מהומס יעלה לסופרבול רביעי בחמש שנים והופך לשושלת ספורטיבית לכל דבר, היורש של טום בריידי ושל הפטריוטס, אבל זה מרגיש כאילו הוא הפך לדמות משנה בהצגה של עצמו. אוהדי סוויפט רושמים שיאי מרצ`נדייז, כולל יותר מ-90,000 פריטים. היום שבו סוויפט הגיעה למשחק בפעם הראשונה היה היום שבו נשבר השיא במכירת מרצ`נדייז של פוטבול, והמכירות זינקו באופן גבוה יותר ממה שהיה בתחילת העונה של 2021 או 2022.

ההימורים והפנטזיה האמריקאית על כך שהסופרבול ייגמר בהצעת נישואין של סוויפט לקלסי רצים ברשת, אבל מעבר לפנטזיה אמריקאית ההשפעה כאן גדולה בהרבה. דאב, E.L.F קוסמטיקה ו-NYX מייקאפ רכשו פרסומות בסופר-בול, בשונה מהתלכיד הגברי הרגיל של באדווייזר וצ`יטוס, בניסיון למצוא את הקהל הנשי. העניין של נשים ב-NFL עלה באופן הדרגתי בעשור האחרון, אך הכניסה של סוויפט לאצטדיונים - בתור צופה ותו לא, חשוב לציין - הקפיצה אותה כמה רמות למעלה.

לא כולם, כמובן, מרוצים מזה. הצ`יפס פתחו את העונה בצורה נהדרת, הפסידו 4 מ-6 משחקים ופרשנים שונים, מיזוגנים יותר ופחות, התחילו להגיד שסוויפט היא "הסחת דעת", כזאת שמונעת מהם להתרכז על המשחק. גופי תקשורת בולטים כמו USA TODAY ניסו להתייחס בכובד ראש ל"קללת סוויפט", אם היא קיימת, אחרי פתיחת העונה הנהדרת של הצ`יפס והדעיכה בהמשך. בסופו של דבר ההתקפה שלהם חזרה לעצמה עם ניצחונות מרשימים על הדולפינס, הבילס והרייבנס בדרך לסופרבול.

לכן גם הקולות האלה הפסיקו, פשוט כי הצ`יפס ניצחו. התקשורת האמריקאית עדיין תתעסק בסוויפט יותר ממה שהיא מתעסקת במשחק עצמו, והצ`יפס עצמם משתפים עם זה פעולה לאחר שהשווי של המועדון זינק ב-331 מיליון דולר, רק בגלל שטיילור הגיעה למשחקים. כל הדם הרע נעלם ברגע שנכנס הכסף, אבל הסיפור הזה עשוי להיות גדול יותר מטיילור סוויפט עצמה. היא יכולה להשפיע על כל העתיד של הספורט.

הספורט, כל ספורט – כדורגל, כדורסל, בייסבול, התעמלות – סובל ממספר בעיות. עידן הסיפוקים המיידים, הפורטנייט והרשתות החברתיות הוביל לכך שגירויים יהיו מיידיים יותר מ-90 הדקות של הכדורגל, השעתיים וחצי של הכדורסל או שלוש השעות של משחק פוטבול, על כל עצירותיו. אנשים צריכים גירויים מיידים, כאשר 73% מבני ה-35-44 בארצות הברית מגדירים עצמם כאוהדי פוטבול, 72% מבני ה-44 עד 65 ו-66% מבני ה-18 עד 34. מדובר בקהל מזדקן וגברי, ברובו. תוסיפו לזה את העובדה שרוב בני ה-18 עד 34 לא רואים משחקים מלאים, אלא תקצירים או מהלכים באינסטגרם ובטיקטוק, מה שמכניס פחות כסף לרשתות השידור, וקיבלתם ענף שיכול למצוא את עצמו בסיטואציה משברית.

כאן נכנס אפקט טיילור סוויפט. אנשים, בטח בדור הצעיר יותר, מספיק אוהבים אותה בשביל לפתוח טלוויזיה, רק בשביל הסיכוי שהיא תהיה על המסך. "הוויראליות המחודשת של הפוטבול בחסות סוויפט פותחת אותו לשווקים חדשים לגמרי. היא לקחה את טרוויס קלסי והפכה אותו למוכר מחוץ למגרש", טען איש השיווק אריק סמולווד, מי שחקר את ההשפעה הכלכלית של סוויפט, בראיון ל"ניוזוויק".

כבר ראינו זוגות של ספורטאי ענק וכוכבת פופ בעבר, הבולט שבהם הוא דייוויד ו-ויקטוריה בקהאם, אבל סוויפט וקלסי שונים. סוויפט מוכרת בהרבה מהטייט אנד האגדי, וכך מושכת אנשים מחדש לענף הזה. 13% מהאמריקאים, מספר יוצא דופן, טען שהנוכחות של סוויפט העלתה את העניין שלהם בפוטבול.

אחד המהלכים המעניינים של ה-NFL, ומשהו שענפי ספורט אחרים יכולים להעתיק, הוא השידור המיוחד של ניקולודיאון. ערוץ הילדים האמריקאי הקדיש שידור יעודי למשחקי חג המולד שנועד "להקליל" את הענף, עם מצלמה יעודית על סוויפט עצמה לאורך כל המשחק, והוביל לעלייה בצפייה בקרב אוכלוסיות שלרוב לא רואות פוטבול. זאת אולי יכולה להיות ההשראה גם לליגת האלופות, הליגה האנגלית, ה-NBA, היורוליג ואולי אפילו ליגת העל שלנו לצאת מהקופסה.

ה-NFL מותג גדול מכולם, אבל היכולת לחבר את המשחק לאנשים אחרים פתח שווקים חדשים לגמרי והכניס הון עתק. יכול להיות שזאת אפיזודה זמנית, ויהיה מעניין לראות מה יקרה אם סוויפט תגיע לכל משחק במשך שנים או אם, לא עלינו, הם ייפרדו כי בסוף, למרות הכל, זה משחק פוטבול. המצלמה תעבור לסוויפט אחרי כל פעולה התקפית של קלסי במשחק הזה, היא תמשוך לא פחות עניין ברשתות החברתיות מהערב עצמו וכן הלאה, אבל אנחנו נקום בלילה כדי לראות את המשחק הזה. הכתבה הזאת לא הייתה קיימת אם אנדי ריד ומהומס לא היו מגיעים לסופרבול, והגדולה של קנזס סיטי צ`יפס היא היכולת לאזן בין כל העניין הזה לבין הספורט עצמו. למרות טיילור, למרות הכל, האלופה המכהנת תעלה לדשא באליגנט סטדיום בלאס וגאס ותנסה לזכות מחדש בתואר. היא כבר הייתה בסרט הזה בעבר, והיא בהחלט אהבה את הסוף.